Lördag är gottedagen ju ;)

Blev så sjukt sugen på att baka och laga god mat idag...
Detta recept på Hallongrottor tycker jag är supergott:

Hallongrottor
ca 20 st

200 gram margarin
1 dl strösocker
1 msk vanillinsocker
4,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
lite fast jordgubbssylt

Rör ihop margarin, socker och vanillinsocker. Blanda bakpulver och vetemjöl. Blanda ihop allt till en deg som formas till en rulle, ca 20 cm lång. Vid behov kan man låta rullen vila en stund. Dela rullen i 20 bitar, rulla degklumparna och lägg dem i småbrödsformar på en plåt. Gör tumavtryck i degbullarna och fyll dem med sylt. Grädda kakorna mitt i ugnen i 175 grader i 12-15 minuter.



Smulpaj med blåbär

Mycket god och enkel blåbärssmulpaj med smak av vanilj och kokos.

Tid: 45 minuter varav 30 minuter i ugnen

6-8 portioner



Du behöver:

ca 250 g (3-4 dl) Blåbär

1 msk vetemjöl

2 msk strösocker


Smuldeg:

2 tsk vaniljsocker

3 msk strösocker

1 dl kokosflingor

3,5 dl vetemjöl

150 g smör

Gör så här:

Ta fram smöret och låt bli rumsvarmt. Sätt ugnen på 200°C.

 

Lägg blåbären i en pajform och strö över vetemjöl och strösocker.

 

Blanda vaniljsocker, strösocker, kokosflingor och vetemjöl.

Finfördela smöret med fingertopparna till en smuldeg eller använd elvisp.

 

Grädda mitt i ugnen i 200°C i 25-30 minuter.

 

Servera med vispad grädde, glass eller vaniljsås.



Sen har jag nog det godaste receptet på chokladmuffins så det är jag med sugen på att göra...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0